Miksi blogin otsikolla on väliä?

Tiivistetysti: hyvin kirjoitettu blogin otsikko on paras tapa ansaita lisää lukijoita. 

Netti on täynnä tietoa, ja joukosta erottuminen on haastavaa. Hyvillä otsikoilla voidaan kuitenkin kasvattaa CTR:ää (click-through-rate) ja sitä kautta tavoittaa uusia potentiaalisia lukijoita.

Muutama vinkki heti alkuun:

  • pidä otsikot lyhyinä
  • kerro otsikossa oleellisin eli tiivistä siihen artikkelin sisältö
  • lisää tärkeimmät sanat heti otsikon alkuun
  • pidä sanasi eli varmista, että artikkelin sisältö vastaa otsikkoa

Uutissivusto BBC mainitaan usein niiden artikkelien yhteydessä, joissa puhutaan maailman parhaista otsikoista. Alla listattuna muutama esimerkki selitteineen:

  • What was agreed at COP26? (= halu tietää)
  • Italy’s beloved “ugly” city (= mikä kaupunki?)
  • The city where water defies gravity (= mikä kaupunki?)
  • The interns makin $8,000 a month (= miten?)
  • “If this is true, then I am also a Nazi” (= en kai minäkin ole?!)

Kuten huomaat, lyhyellä hyvin laaditulla otsikolla voi kertoa “minitarinan”, joka innostaa lukijan klikkaamaan artikkelin pariin.

Käydään seuraavaksi läpi kuusi (6) vinkkiä, joiden avulla kirjoitat kiinnostavia otsikoita uusille artikkeleille ja korjaat jo julkaistujen sisältöjen huomioarvoa.

Ps. Huomioi, että nämä vinkit koskettavat sekä artikkelin pääotsikkoa että väliotsikoita.

6 tapaa kirjoittaa hyviä otsikoita

1. Älä kirjoita sokeita otsikoita

Oletko kuullut termistä “sokea otsikko”? Tällainen otsikko ei kerro mitään eikä se siksi herätä tunteita saati halua klikata lukemaan artikkelia.

Sokea otsikko voisi esimerkiksi olla:

  • Iloisia uutisia
  • Vapaapäivä
  • Viikonloppu
  • Uusi ulkoasu
  • Sellainen viikko
  • Syksy koittaa

Blogin otsikon (yhtälailla myös painetun artikkelin otsikon) perimmäinen tarkoitus on herättää lukijan huomio. Tällainen otsikko voi:

  • vastata kysymykseen
  • innostaa lukemaan
  • inspiroida ja/tai herättää tunteita
  • tarjota lukijalle jokin erityislaatuinen hyöty

Otsikon lyhyys ei sinänsä haittaa, kunhan otsikko on kiinnostava ja sisältää jonkin koukun.

2. Onnistuneen otsikon anatomia

Ammattimaiset kirjoittajat käyttävät blogin otsikon suunnitteluun todella paljon aikaa. Monet jopa harjoittelevat pelkästään niiden kirjoittamista useamman tunnin ajan joka viikko.

Vinkki: kirjoita aina useampi vaihtoehto, joista valitset parhaan.

Puretaan seuraavaksi hyvän blogiotsikon anatomia. Tässä muutama toimiva esimerkki:

  • Näin kirjoitat kirjan valmiista blogiteksteistä = lukija tietää saavansa hyötyä artikkelista.
  • Parhaat 12 tapaa tienata some-vaikuttajana = lukija tietää saavansa hyötyä artikkelista.
  • Viisi piristävää vinkkiä, joilla selätät pimeän marraskuun = lukija tietää saavansa hyötyä artikkelista.
  • Maailman paras alkoholiton kesäjuoma on helppo valmistaa = otsikko kertoo heti, mistä artikkelissa on kyse.
  • Tällä tavoin tienasin kuukaudessa 5000 euroa = raha ja eri toten vinkit sen tienaamiseen kiinnostavat aina.
  • Lataa neuleohje villapaidalle, jota miehesi rakastaa = ratkaiset lukijan ongelman eli tarjoat hänelle toteutuskelpoisen idean.
  • Kesän 2022 paras kakku leivotaan viidestä ainesosasta! = herätä kiinnostus ja ole ajankohtainen.

3. Kannattaako negatiivisia otsikoita käyttää?

Monet välttävät negatiivisia otsikoita, mutta hienosäätämällä onnistut niissäkin! Omakohtaiset ja aidot tarinat kiinnostavat aina, minkä vuoksi etenkin yrittäjien kannattaa kertoa myös huonoista hetkistä.

Inhimillisyys toimii tässä tapauksessa otsikon taikapölynä.

Alla olevilla otsikoilla tarjoat lukijalle tietoa, jota hyödyntämällä hän ei kompastu samaan virheeseen. Täydennä sulkujen kohdat sinulle sopivalla sanalla:

  • Näin selvisin pahimmasta virheestä yrittäjänä
  • Vain virheistään oppii ja siksi kerron teille tämän vinkin [MIHIN?]
  • Olisipa joku kertonut minulle nämä 5 seikkaa, joita [MISSÄ?] ei kannata tehdä 
  • Mokasin, opin ja onnistuin: näin sinäkin voit [MITÄ?]
  • Älä koskaan [MITÄ?] kuten minä tein!

4. Syy + ratkaisu

Mikäli toimit yrittäjänä ja tarjoat palveluja esimerkiksi digimarkkinoinnin saralla, sinun kannattaa hyödyntää syy+ratkaisu-kaavaa:

  • Tämän takia blogiasi ei lueta
  • Tämän takia mainoksesi eivät toimi
  • Tätä vinkkiä et ole koskaan kuullut
  • Vain tällä tavoin voit myydä kirjaasi menestyksellisesti!

Muista aina kertoa artikkelissa vinkit siihen, miten otsikon väitteen voi taklata.

5. Käytä voimasanoja

Otsikon pitää herättää lukijan kiinnostus. Sanavalinnoilla on blogin otsikossa uskomattoman suuri merkitys, minkä vuoksi sinun kannattaa aina lisätä otsikkoon jokin voimasana.

Voimasanat voivat olla adjektiiveja tai verbejä.

Tässä muutama esimerkki, voit keksiä niitä lisää itse:

  • erinomainen
  • huima
  • vuoden paras
  • viisi parasta
  • elämän pelastanut
  • onnistumisen mahdollistanut
  • timanttinen
  • todistetusti toimiva
  • auttaa
  • opettaa
  • voittaa
  • koe nämä!

6. Pidä lupauksesi

Jos blogin otsikko on sensaatiohakuinen, varmista, että artikkelista myös löytyy jotain sensaatiomaista; älä koskaan johda lukijoita harhaan! Surkeimmassa tapauksessa he eivät pettyneinä enää koskaan palaa kirjoittamiesi sisältöjen pariin.

Tästä hyvänä esimerkkinä voi mainita monet ladattavat “oppaat”. Jos opas on vain sivun pituinen teksti muutamalla ranskalaisella viivalla korostettuna, lukija (eli oppaan lataaja) kokee tulleensa huijatuksi.

Jos siis aiot kerätä esimerkiksi omaa postituslistaa uutiskirjeelle, varmista, että lukija saa sähköpostiosoitettaan vastaan jotain oikeasti hyödyllistä.

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua kiinnostavien otsikoiden kirjoittamiseen! Lisää tehokkaiksi todistettuja vinkkejä löydät täältä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Vieritä ylös